Informujemy, że Zarząd Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. podjął uchwałą następujące zmiany do konkursów nr 1/G/2019 oraz 2/G/2020:
- wprowadzenie wizyt studyjnych jako samodzielnego zadania do rozliczenia, niezależnie od wystawiania się na targach;
- wprowadzenie usług doradczych w ramach grantów jako samodzielnego zadania do rozliczenia, niezależnie od wystawiania się na targach;
- zniesienie minimalnej wartości projektu (starterzy 50 tys. zł, eksporterzy 100 tys. zł);
- możliwość wydłużenia terminów realizacji projektów do 30.06.2023 r.;
- możliwość zamiany odwołanych targów (w charakterze wystawcy oraz zwiedzającego) na wizyty studyjne
- możliwość zmiany materiałów drukowanych na elektroniczne,
- możliwość kwalifikowania wydatków poniesionych, a nieodzyskanych przez Grantobiorcę dla targów, które się nie odbyły z powodu pandemii przy jednoczesnym spełnieniu warunków opisanych poniżej.
Ad. 1. Wizyty studyjne były pierwotnie powiązane z udziałem przedsiębiorstw w targach i wystawach poza granicami kraju, w ramach których firmy uczestniczyły w charakterze wystawcy. Oznaczało to, że wydatki na wizyty studyjne byłyby wydatkami niekwalifikowanymi, jeżeli przedsiębiorca nie wziąłby udziału w targach, do których wizyta studyjna była „przypisana”. Aktualnie wizyta studyjna będzie możliwa do rozliczenia nawet w przypadku odwołania targów, np. w przypadku wizyty zaplanowanej przed wydarzeniem targowym. Będzie również możliwość zrealizowania i rozliczenia wizyty zaplanowanej po odwołanych targach.
Ad. 2. Usługi doradcze w zakresie podejmowania i rozwijania działalności eksportowej były powiązane z udziałem przedsiębiorstw w krajowych i zagranicznych międzynarodowych targach i wystawach w charakterze wystawcy. Oznacza to, że wydatki na ww. usługi byłyby wydatkami niekwalifikowanymi, jeżeli przedsiębiorca nie wziąłby udziału w targach, do których ta usługa jest „przypisana”. Po zmianie usługa będzie możliwa do rozliczenia nawet w przypadku odwołania targów.
Poniższy zapis w kryterium B.2 został uchylony.
Typ projektu 1. Usługi doradcze w zakresie podejmowania i rozwijania działalności eksportowej tylko łącznie z typem projektu 2 Udział przedsiębiorstw w krajowych i zagranicznych międzynarodowych targach i wystawach w charakterze wystawcy oraz organizacja wyjazdowych i przyjazdowych wizyt studyjnych związanych z targami i wystawami poza granicami kraju.
Ad. 3. Ocenie podlegało, czy minimalna wartość projektu, rozumiana jako wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne, wynosiła dla startujących eksporterów 50 tys. zł, a dla eksporterów 100 tys. zł. W dobie pandemii, w wyniku zmiany formy niektórych imprez targowych na wydarzenia online lub odwołania targów, wydatki Grantobiorców mogą ulec zmniejszeniu. W niektórych przypadkach wartość wydatków całkowitych może być niższa niż wymagane w kryteriach minimum. Opisana sytuacja wymagałaby rozwiązania umowy, z powodu niespełnienia kryterium dostępowego, co byłoby dla Państwa bardzo krzywdzące, z uwagi na sytuację epidemiologiczną. Po zmianie dopuszcza się również rezygnację z zadania, jeżeli Grantobiorca nie ma możliwości zastąpienia odwołanych targów innym wydarzeniem, pod warunkiem osiągnięcia celu projektu oraz wskaźników rezultatu. W tej sytuacji wartość przyznanego dofinansowania zostanie pomniejszona o kwotę przypadającą na to zadanie.
Ad. 4. Data 30.06.2023 r. jest datą graniczną zakończenia realizacji projektów Grantobiorców (termin rozliczenia max. do 14.07.2023). W przypadku przesuwania imprez targowych należy planować przesunięcia na kolejną edycję. Jest również możliwość zamiany odwołanych targów na inne. Zamianę targów na inne należy uzasadnić w kontekście produktu przewidzianego na eksport oraz rynku docelowego i potencjalnych klientów określonych we wniosku o powierzenie grantu.
Ad. 5. Zamiana odwołanych targów na wizyty studyjne dotyczy zarówno targów, na których Grantobiorca planował się wystawić, jak również targów, na które jechał w charakterze zwiedzającego. Wniosek Grantobiorcy o zmianę formy promocji z targów na wizytę/wizyty studyjne musi zawierać co najmniej następujące elementy:
- miejsce odbywania się wizyty studyjnej – wymagany rynek docelowy wskazany we wniosku o grant.
- nazwa firmy, do której planowana jest wizyta – wskazanie przedsiębiorstwa (w tym opis prowadzonej działalności) wraz z uzasadnieniem celowości wyjazdu, w powiązaniu z produktem (usługą) przewidzianym do internacjonalizacji.
- oświadczenie w zakresie pomocy wywozowej potwierdzające, że jest to potencjalnie nowy kontrahent, z nowego rynku docelowego wskazanego we wniosku o grant.
- specyfikacja kosztów wraz z uzasadnieniem.
W ramach organizacji wizyty studyjnej obowiązuje Katalog wydatków (załącznik nr 2 do Kryteriów wyboru projektu Grantobiorcy) – pkt I. 1. Wydatkami kwalifikującymi się do dofinansowania są:
a) zakup usługi polegającej na zorganizowaniu wizyty studyjnej;
f) zakup usług w zakresie organizacji spotkań, warsztatów, konferencji (m.in. wynagrodzenie prelegentów, usługi cateringowe, wynajem sal, sprzętu, itp.) z udziałem potencjalnych partnerów handlowych;
g) koszty organizacji spotkań;
h) koszty działań promocyjnych związanych bezpośrednio z planowanym udziałem w wizytach studyjnych - przyjazdowych i wyjazdowych, w tym: koszt zaprojektowania, produkcji i dystrybucji materiałów promocyjno-informacyjnych (ulotki, plakaty, foldery, gadżety reklamowe, itp.); zakup ogłoszeń prasowych, koszt produkcji i emisji spotów/filmów reklamowych; tłumaczenie materiałów promocyjnych, strony internetowej lub aplikacji; koszt reklamy na portalach społecznościowych/ w mediach elektronicznych, zakup linków sponsorowanych; koszt zakupu miejsca reklamowego na bilbordach/witrynach;
i) usługa tłumaczenia.
Ad. 6. W przypadku zmiany formy targów na online, uzasadnione jest dostosowanie formy materiałów promocyjnych. Materiały w formie papierowej można zamienić na materiały elektroniczne bądź reklamę online. Przedsiębiorca ma również możliwość zmiany formy papierowej na reklamę online, w przypadku targów stacjonarnych (mając na uwadze mniejsze ryzyko nieefektywnego wydatkowania środków na materiały drukowane, w przypadku odwołania targów).
Ad. 7. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Grantobiorcy, możliwe będzie rozliczenie wydatków, których nie można odzyskać lub wykorzystać wytworzonych/zakupionych produktów na innych targach, z zastrzeżeniem że Wnioskodawca dochował należytej staranności w dokonywaniu zamówień. Zgodnie z komunikatem z dnia 16.03.2020 r. zamieszczonym na stronie: https://funduszeksportowy.tarr.org.pl/aktualnosc-33-wplyw_koronawirusa_na_projekty.html istotne jest aby Grantobiorcy podejmowali wszelkie możliwe działania w celu:
- zminimalizowania kosztów powstałych w związku z odwoływanymi imprezami targowymi;
- odzyskania części lub całości środków od organizatorów.
Kwalifikowalność kosztów zostanie zweryfikowana na etapie weryfikacji wniosku o płatność.
W przypadku zmiany zakresu rzeczowego projektu, w tym danego zadania wymagane jest przedłożenie do wniosku o zmiany aktualnego szacowania kosztów w oparciu o min. trzy oferty handlowe – kwota dofinansowania projektu nie może ulec zwiększeniu.
Wszystkie ww. zmiany mogą zostać wprowadzone na uzasadniony wniosek przedsiębiorcy oraz będą rozpatrywane indywidualnie w kontekście całego projektu Grantobiorcy. Wniosek o zmiany (podpisany przez osobę upoważnioną) należy złożyć do TARR S.A. (skrzynka podawcza przed budynkiem A).
Mając na uwadze zakres dopuszczalnych zmian, prosimy również tych z Państwa, którzy złożyli już wnioski o zmiany, o zweryfikowanie ich zakresu oraz ewentualne przedłożenie zaktualizowanych pism.
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z opiekunem Państwa projektu (osoba podana do kontaktu w korespondencji).